Kiev, Ukraine - October 17, 2012 - A logotype collection of well-known social media brand's printed on paper. Include Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Vimeo, Flickr, Myspace, Tumblr, Livejournal, Foursquare and more other logos.

شبکه اجتماعی خارجی باید در ایران به ثبت برسند

به نقل از ایتنا، ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی در خصوص فعالیت شبکه‌های پیام رسان موبایل و شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: کلیات پیشنهادی از سوی مرکز ملی فضای مجازی در مورد فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی و شبکه‌های اجتماعی داخلی به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد حاصل اخذ نظر از تمامی فعالان حوزه فضای مجازی و ذی نفعان و دانشگاهیان است، افزود: بر اساس این پیشنهاد الزاماتی را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران تعیین کرده‌ایم که در صورت تصویب در شورای عالی فضای مجازی قابل اجرا خواهد بود.

فیروزآبادی گفت: بر مبنای این تصمیم شبکه‌های خارجی که در ایران فعالیت خواهند داشت باید نماینده حقوقی داشته باشند و به ثبت برسند. در همین حال باید دیتای خود را به داخل ایران منتقل کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه امروزه برخی کشورها مانند چین این الزامات را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در نظر گرفته‌اند، گفت: حتی در کشوری مانند چین این الزام وجود دارد که شرکت‌های اقتصادی نیز حق ندارند اطلاعات را از کشور خارج کنند. در این رابطه ما نیز پیشنهادمان در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان خارجی بر این منوال خواهد بود.

فیروزآبادی گفت: در پیشنهاد دیگری موضوع سیاست‌های تشویقی شبکه‌های اجتماعی داخلی مدنظر قرار گرفت به این ترتیب که شبکه‌های ایرانی داخلی با مالکیت ایرانی، نرم‌افزار داخلی و مدیریت ایرانی شکل بگیرند که بانک اطلاعاتی آنها نیز در داخل ایران خواهد بود.

وی افزود: بر اساس این سیاست‌های تشویقی چنانچه این شبکه ها تا یک میلیون مشترک داشته باشند، به آنها اجازه تبلیغات خواهیم داد. چنانچه از یک تا سه میلیون مشترک داشته باشند سازمان‌های دولتی تبلیغاتشان را روی این شبکه‌ها انجام می دهند و در صورتی که این شبکه‌ها از سه تا پنج میلیون مشترک داشته باشند اجازه عرضه خدمات بانکی و دولت الکترونیکی روی آنها صادر می‌شود. در همین حال این شبکه‌ها به عنوان شرکت‌های دانش بنیان تلقی می‌شود و از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بهره می‌برد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همچنین برای شبکه های اجتماعی داخلی که بالاتر از ۵ میلیون مشترک داشته باشند اجازه اتصال به شبکه فراهم خواهد شد و به عنوان اپراتور تلقی می‌شوند به این ترتیب این شرکت‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه اپراتوری که هم اکنون برای اپراتورهای ارتباطی ۳۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است به عنوان یک اپراتور فعالیت کنند.

فیروزآبادی تاکید کرد: این پیشنهادات به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده و کلیات آن به تصویب رسیده است.

پیشنهاد می شود

0 comments