شیوه برقراری ارتباط با استفاده از تصویر (پکس)
روش پکس به عنوان یک بسته آموزشی جایگزین و کمکی برای ارایه شد تا با استفاده از آن اقدام به برقراری ارتباط با کودکان اوتیسم نمایند. برنامه پکس برگرفته از دیدگاه رفتاری است و در آغاز به فرد آموزش می دهد تا با استفاده از تصویر و با مبادله آن بتواند خوراکی با اسباب بازی مورد علاقه خود را به دست آورد. در برنامه پکس برای هرشی یک نماد تصویری جایگزین شده است در این روش چند مرحله ای در آغاز سعی می شود تا با استفاده از تصویر فرد بتواند تقویت کننده های بسیار خواستنی و مورد علاقه خود را تقاضا کند و آغازگر فرایند ارتباط باشد. ممکن است زمان آموزش به وسیله تصاویر کمی طولانی به نظر رسد اما نشان داده شده است که استفاده از تصویر ها دلسرد کننده تر از هنگامی که افراد سعی در برقراری ارتباط بــــــدون استفاده از تصاویر می کنند نیست .
در مراحل بعدی فرد با استفاده از ترکیب تصویری و کلمه بر روی نوار جمله تقاضاهایی را به شریک ارتباطی خود اعلام می کند. دیدن یک بچه با لباس اسپایدرمن کودکانه ، حال و هوای خوبی به اطرافیان منتقل می کند . پکس برای کمک به کودکانی است که آغازگر ارتباط نیستند و برای برآورد نیازهای خود به دیگران نزدیک نمی شوند. پکس برای آموزش است و برای افزایش سطح توانایی ارتباطی افراد دارای اختلال طیف اوتیسم با استفاده از تصویر به کار می رود لازم به ذکر است که استفاده و آموزش افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم رایج است اما نمی توان همه آنها را پکس دانست. باید میان استفاده از نماد های تصویری برای آموزش و یا برقراری ارتباط و پکس (برقراری ارتباط با استفاده از مبادله تصویر) تمایز قایل شد.
در برنامه پکس خصوصا در مراحل نهایی آن فرد به برقراری ارتباط بیشتر تشویق می شود اما این برنامه جهت آموزش گفتار طراحی نشده است. البته در طول برنامه افراد به استفاده از کلمات تشویق می شوند و اغلب به طور خود انگیخته شروع به استفاده از گفتار نیز می کنند. هدف نهایی و آرمانی برنامه پکس ایجاد و گسترش ارتباط خود انگیخته است بنابراین برنامه در محیط خانه و مدرسه و ضمن انجام فعالیت های روزمره اجرا می شود و در آموزش برنامه پکس از اغلب تکنیک های رفتاری مانند زنجیر سازی، شکل دهی، سرنخ دهی، مدل سازی استفاده می شود تدوین کنندگان برنامه معتقد هستند که برنامه پکس نیازمند هیچ پیش نیازی نیست و گام نخست آموزش برنامه نیازمندی درونی هر فرد برای برقراری ارتباط با دیگران به منظور رفع نیاز های خود است
افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم نیز برای برقراری ارتباط به دیگران نزدیک می شوند. ولی روش مورد استفاده آنان برای دیگران قابل درک نیست به همین دلیل از تصویر به عنوان زبانی مشترک برای برقراری ارتباط استفاده می شود.پکس برای آموزش تعامل و ارتباط است و افزایش سطح توانایی ارتباطی افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم از مهمترین اهداف آن است. لباس سگهای نگهبان دخترانه ای که اخیراً خریدم، بسیار شیک و زیباست . لازم به ذکر است که استفاده از تصویر در برقراری ارتباط و آموزش افراد دارای اختلال طیف اوتیسم رایج است، اما تدبیر در مورد استفاده در پکس ویژه هستند. همانطور که اشاره شد ، توان برقراری ارتباط خود انگیخته و آغازگری ارتباط از مهمترین اهداف این روش است.
برنامه با توجه به تقویت کننده های مورد علاقه فرد آغاز می شود همکاری والدین در ارایه اطلاعات قابل اطمینان در مورد ترجیحات کودک ضروری است. توصیه می شود که برای اجرای صحیح برنامه پکس پیش از هر چیز ارزیابی ساده انجام شود تا با استفاده از اطلاعات کسب شده ، برنامه مناسبی بر پایه توانمندی های فرد اوتیسم طراحی شود. درضمن ارزیابی باید سعی شود تا اطلاعاتی در زمینه تمایل برای برقراری ارتباط و ترجیحات فرد از قببیل مواد خوراکی و فعالیت های مورد علاقه به دست آورد در این برنامه در ابتدا سه نفر درگیر هستند کودک اوتیسم، شریک ارتباطی و فرد هدایت کننده.
پکس و استفاده از تصویر
برنامه پکس با توجه به طبیعی بودن کاربرد تصویر در تسهیل فرایند ارتباط ، به نظرمی رسد که سوگیری فرهنگی کمتری داشته باشد و در مقایسه با سایر روشهای آموزشی مورد استفاده برای افراد دارای اوتیسم عمومیت بیشتری در فرهنگ های مختلف داشته باشد. لازم به ذکر است که تصاویر انتخاب شده می تواند تا حدودی جنبه فرهنگی داشته باشد، به عنوان نمونه کاربرد ابزارهای خاصی که تنها در یک جامعه مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از تصویر آن می توان دشواری هایی برای آموزش مفهوم ایجاد کند. لباس بتمن واقعی ، نمادی از شکوه و ثروت است و قدرت و اعتماد به نفس را نشان می دهد .مثلا استفاده از تصویر توالت فرنگی در جایی که از این شیوه استفاده نمی شود برای فرد اوتیسم مشکل ایجاد می کند. استفاده از تصاویر حیوانات، میوه ها و ابزارهایی که مربوط به یک منطقه جغرافیای خاص هستند.
بایستی بااحتیاط همراه باشد و تنها در موارد ضروری و با هدف مشخص مورد استفاده قرار گیرد. بررسی محیط زندگی فرد و توجه به خرده فرهنگی که فرد به آن تعلق دارد نیز توصیه می شود. با استفاده از روش pecsفراگیران به صورت خود انگیختگی ( خود به خودی )شروع به یادگیری می کنند .انعکاس تمایلات شخصی : روش pecs می تواند مورد استفاده کودکان و بزرگسالانی که هنوز قادر به بـــــــیان خواسته های ابتدایی خود و هم چنین قادر به توضیح تمایلات خودبه دیگران نیستند ، قرار گیرد . افرادی که از روش ( pecs ) استفاده می کنند با ارایه تصویرویا تصا ویری به طرف مقابل خواسته ومیل خودرا مطرح می سازند .با پیشرفت بیشتر در این روش ( pecs) فرد یاد می گیرد با قرار دادن صحیح کلمات در مکان مناسب خود جمله سازی رانیز انجـــام دهد .
با استفاده از روش ( pecs) دامنه توجه و دقت فراگیران تقویت شده و آنها یــــاد می گیرند که چگونه و به چه شکلی تمایلات و خواسته های خود را با طرف مقابل مطرح کنند . درطول آموزش به هیچ وجه ازکلام شفاهی استفاده نشود.( مانند چی می خواهی ؟ و یا عکس رو به من بده ). برای محتوی آموزش به نحوی برنامه ریزی شود که بتوان در طی آن چندین کارت یا تصویررا ارایه کرد ولی در هنگام آموزش فقط از یک کارت استفاده شود .. مربی باید سعی کند از اتفاقات روزمره که در طول روز برای کودک رخ می دهد سود برده واز آن در جهت آموزش استفاده نماید. . همیشه هنگام آموزش نیاز به همیار نمی باشد و گاهی مواقع مربی به تنهایی می تواند آموزش را انجام دهد
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "روش پکس در درمان اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "روش پکس در درمان اوتیسم"، کلیک کنید.