حمله پیجری لبنان و یک احتمال کمتر دیده‌شده

لایی کشیدن روی نردبان تنش؛

حمله پیجری لبنان و یک احتمال کمتر دیده‌شده

آنچه روز گذشته در لبنان اتفاق افتاد، می‌تواند به معنای تغییر روش اسرائیل در بالا رفتن از نردبان تنش به‌ویژه با انگیزه برآورده کردن هدف چهارم تل‌آویو در جبهه جنگ باشد.

به گزارش خبرگزاری گزارشگر آی تی، یک روز از آنچه به حمله پیجری لبنان معروف شد، می‌گذرد و تا اینجا تمرکز بیشتر روی برنامه‌ریزی بلندمدت اسرائیل برای ضربه غافلگیرکننده علیه حزب‌الله و گمانه‌زنی درباره سناریو‌های نفوذ و انفجار و حتی افشاگری درباره نوع ماده انفجاری بوده است.

اما آنچه کمتر به آن پرداخته می‌شود، این است که «آیا حمله پیجری می‌تواند پیش‌درآمد اجرای یک عملیات نظامی بزرگ‌تر از سوی اسرائیل باشد؟»

در درگیری یک سال اخیر مقاومت و رژیم صهیونیستی، اسرائیل و حزب‌الله هر یک به‌نوبه خود اصل «افزایش کنترل‌شده تنش» را رعایت کرده‌اند تا در اجبار انتخاب گزینه جنگ تمام‌عیار قرار نگیرند.

تل‌آویو یک هدف جدید را به ۳ هدف اعلامی خود در جنگ غزه افزوده است

اما سؤالی که پیشتر مطرح شد، ناظر بر این احتمال است که شاید تشدید تنش این بار از الگوی پله‌ای پیروی نکند.

حمله پیجری در ادامه سیگنال‌های یک هفته اخیر مقام‌های صهیونیست مبنی بر عزم آنها برای تغییر وضعیت در امتداد مرز شمالی فلسطین اشغالی (جنوب لبنان) انجام شد.

روز گذشته، قبل از آنکه حوادث لبنان جهان را تکان بدهد، برای اولین بار، این خبر به‌طور گسترده منتشر شد که «تل‌آویو یک هدف جدید را به ۳ هدف اعلامی خود در جنگ غزه افزوده است».

سه هدف قبلی عبارت بودند از:

*ریشه‌کن کردن حماس
*بازگرداندن اسرای صهیونیست
*تضمین اینکه دیگر هرگز تهدیدی از جانب نوار غزه متوجه اسرائیل نخواهد بود.

حمله پیجری دیروز، شرایط را به نفع سوءاستفاده اسرائیل تغییر داده است

اما هدف چهارم به تغییر شرایط در مرز با لبنان بازمی‌گردد و عبارت است از:

*بازگرداندن ۶۰ هزار شهروند صهیونیست که در پی حملات مداوم حزب‌الله، مجبور به ترک شمال فلسطین اشغالی شده‌اند

 در حال حاضر، نشانه‌ای مبنی بر افزایش نیرو و تجهیزات در امتداد مرز‌های شمالی فلسطین (جنوب لبنان) وجود ندارد. اما حمله پیجری دیروز، شرایط را به نفع سوءاستفاده اسرائیل تغییر داده است؛ چراکه ازیک‌طرف، شمار زیادی از اعضای حزب‌الله که به پیجر‌های انتحاری دسترسی داشتند، مجروح شده‌اند (با در نظر گرفتن کمترین تعداد ممکن، نزدیک به ۳ هزار نفر). از طرف دیگر، یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی نیرو‌های مقاومت لبنان مخدوش شده است.

به قول ‌«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، منطق منفجر کردن این دستگاه‌ها، استفاده از آن به عنوان حمله مقدماتی پیش از یک عملیات بزرگ‌ نظامی است. 

ساعاتی پیش «یواو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که مرکز ثقل عملیات اکنون به شمال و جبهه لبنان منتقل شده است.

پس این احتمال وجود دارد که اسرائیل با این ادعا که «موازنه قدرت در مرز‌های شمالی باید تغییر کند»، به‌جای گام‌به‌گام بالا رفتن از نردبان تنش، بخواهد پله‌ها را دوبه‌دو بالا برود.

حمله پیجری لبنان و یک احتمال کمتر دیده‌شده

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حمله پیجری لبنان و یک احتمال کمتر دیده‌شده" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حمله پیجری لبنان و یک احتمال کمتر دیده‌شده"، کلیک کنید.