علت درد پاشنه پا سمت چپ در مردان

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

بزرگ‌ترین استخوان مچ پا استخوان پاشنه است و بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کند. عوامل بیرونی می‌توانند بر یک‌پارچگی پا اثر بگذارند و باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شوند. علل مختلفی را می‌توان برای ایجاد این درد نام برد اما گاهی علت درد پاشنه پا دیسک‌کمر و مشکل‌های مربوط به آن است و اختلالی در خود پا وجود ندارد. شناسایی زودهنگام علت درد پاشنه پا سمت چپ و درمان آن با راهکارهای ساده مثل بانداژ، داروهای ضد التهاب خوراکی و استفاده از کفش طبی از پیشرفت درد جلوگیری کرد. این مطلب را به بررسی این درد و راهکارهای درمانی آن اختصاص دادیم. پس تا انتها با ما همراه باشید تا ببینیم درد کف پا از چیست.

علت درد پاشنه پا سمت چپ در مردان

علت درد کف پا چیست؟

به‌طور کلی علت درد کف پا ضربه، بد راه رفتن، اضافه وزن و استفاده از کفش نامناسب است ولی بعضی از دلایل شایع‌تری نیز وجود دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

خار پاشنه

خارپاشنه در صورتی ایجاد می‌شود که یک زائده استخوانی در زیر استخوان پاشنه پا به وجود آید. این عارضه به‌وسیله تصویربرداری با اشعه ایکس از ناحیه کف پا مشاهده می‌شود. وجود خار پاشنه به‌تنهایی باعث بروز درد در فرد نمی‌شود ولی اگر این خار بزرگ و ملتهب شود، فرد ممکن است درد را حس کند. در افراد فربه و چاق ملتهب شدن خار پاشنه بیشتر به چشم می‌خورد. خار پاشنه از عارضه‌های شایع است و از هر ده نفر یک نفر به آن مبتلا خواهد شد.

خمیدگی بیش از حد پا به داخل

خمیدگی بیش از حد پا به داخل می‌تواند باعث ایجاد کشش بر تاندون‌ها و رباط‌های متصل به پایین و پشت استخوان پاشنه پا شود. این اختلال در لگن، زانو و کمر فرد ممکن است آسیب‌هایی را به وجود آورد.

پیچ‌خوردگی مچ پا

اگر شدت پیچ‌خوردگی زیاد باشد درد در پا شکل می‌گیرد.

شکستگی پا

گاهی بر اثر وارد شدن نیرو و ضربه بر کف پا ممکن است استخوان پاشنه بشکند. همین شکستگی ایجاد درد می‌کند.

تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل ساق‌پا را به پاشنه متصل می‌کند. ویژگی درد التهاب تاندون آشیل سوزاننده و سفت بودن است. این اختلال زمانی ایجاد می‌شود که فرد از تاندون خود زیاد استفاده کند، مثلا فردی که زیاد می‌دود یا ورزشکاری که بدون گرم کردن ورزش می‌کند.

همچنین آرتروز و کفش نامناسب نیز می‌تواند از دلایل ایجادکننده این عارضه باشد. در اکثر موارد فقط تاندون آشیل ملتهب می‌شود اما گاهی این تاندون بر اثر فعالیت شدید ناگهان پاره می‌شود که علاوه بر درد شدید، صدایی مثل صدای پاپ در آن موقع به گوش می‌رسد.

بورسیت یا التهاب بورس‌ها

بورس‌ها کیسه‌هایی پر شده از مایع هستند که در صورت التهاب در فرد درد ایجاد می‌کنند.

گیر افتادن عصب پا

گاهی بر اثر شکستگی، تورم سیاهرگ یا پیچ‌خوردگی عصب گیر می‌افتد که علائم آن درد، بی‌حسی و سوزش در کف پا است.

علاوه بر دلایل گفته شده علت‌های دیگری نیز وجود دارند که باعث بروز درد پاشنه پا سمت چپ می‌شوند اما در میان افراد، رواج کمتری دارند. این علت‌ها شامل موارد زیر است:

سندروم تارسال تونل

کبودی پاشنه

سندروم هاگلوند

آتروفی پد پا

سندروم سینوس تارسی

عفونت استخوان پاشنه

تومور استخوان پاشنه

راه های درمان درد پاشنه پا

اکثر مشکلاتی که موجب پاشنه درد می‌شود به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که به عمل جراحی کشیده شود.

  • تزریق
  • تزریق استروئید درد، تورم و التهاب را کاهش می‌دهند؛ اما به ندرت برای درمان آسیب‌های مربوط به تاندون استفاده می‌شود.
  • داروهای مسکن
  • مسکن‌ها فقط سبب کاهش درد می‌شود و راه حل مناسبی برای درمان نیست.
  • دستگاه‌های ارتز
  • استفاده از کفش‌های مخصوص (اترز) فشار را از روی پاشنه پا برمی‌دارد. بسیاری از بیماران شب‌ها از آتل استفاده می‌کنند.
  • فیزیوتراپی
  • فیزیوتراپی باعث می‌شود چسبندگی بافت‌های نرم از بین برود و التهاب کاهش یابد.
  • تمرینات کششی
  • برای انجام تمرینات کششی می‌توانید از پزشک و یا فیزیوتراپیست کمک بگیرید.
  • جراحی پاشنه برای درمان درد
  • درد پاشنه معمولا با روش‌های غیر جراحی درمان می‌شوند، اما در مواردی مانند شکستگی، پارگی آشیل و غیره ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند.

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

برخی ویتامین‌های ضروری برای رشد، استحکام و بهبود عملکرد اجزای بدن، الزامی است. کمبود برخی ویتامین‌های لازم برای بدن می‌تواند سبب ایجاد پاشنه درد شود. ویتامینی که بسیار مهم است، ویتامین D است که باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده کنترل و استفاده از مکمل ویتامین D به طور پیوسته و حدود یک سال، باعث تسکین دردهای عضلانی و استخوانی مثل درد کف پا و یا درد پاشنه پا می‌شود. در مقابل کمبود ویتامین دی و درد پاشنه پا سبب کم شدن استقامت استخوان و پوکی استخوان می‌شود. پس اگر کمبود پروتئین دارید، با راهنمایی پزشک از مولتی ویتامین های مناسب استفاده کنید.

علت درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب

علت‌های مختلفی برای ایجاد درد کف پا هنگام صبح وجود دارد که با بررسی کیفیت و نوع درد می‌توان علت آن را دریافت. مثلا اگر درد ناحیه پاشنه پا دردناک و تیز باشد نشان‌دهنده التهاب است. بعضی از این دلایل را در زیر نام می‌بریم:

فاشئیت کف پا (التهاب فاشیای کف پا): فاشیا یک نوار بافتی ضخیم در کف پا است که اگر بیش از حد از آن استفاده شود یا تحت کشش مداوم قرار گیرد، درد در این ناحیه را تجربه خواهید کرد.

التهاب تاندون آشیل

شکستگی

درمان درد پاشنه پا هنگام صبح معمولا در چند قدم اول بعد از بیدار شدن از خواب شروع می‌شود و ممکن است در طول روز با شروع فعالیت‌ها این درد کم شود. اما برای بسیاری از افراد درد صبحگاهی آزاردهنده است، زیرا باید چند دقیقه ثابت بایستند تا این درد کمتر شود و گاهی روند انجام کارهای روزانه را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری

علل درد پاشنه بسیار متفاوت است و می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ورزش نامناسب، کفش نامناسب و آسیب به استخوان و تاندون رخ دهد. برای درمان درد پاشنه در ابتدا روش‌های خانگی مثل ماساژ و ورزش‌های کششی را امتحان کنید و حتما از کفش طبی استفاده کنید. اگر درد حتی کاهش پیدا نکرد فیزیوتراپی یکی از بهترین روش های غیر جراحی است که به درمان کمک میکند.بیمارانی که با مشکلات درد پاشنه مواجه بودن پس از مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان(بابل) کاملا درمان شدند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت درد پاشنه پا سمت چپ در مردان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت درد پاشنه پا سمت چپ در مردان"، کلیک کنید.