معاون بهره برداری و بازرگانی شرکت راه آهن درباره فضاسازی های رسانه ای کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» برای عبور قطار ترانزیتی از ایران، گفت: گویا این کنسرسیوم قصد انجام مقررات مرسوم در حوزه ترانزیت را ندارد و به همین دلیل تلاش می کند با دروغ پردازی های رسانه ای جو را تخریب و خارج از مقررات فعالیت کند.
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری گزارشگر آی تی از وزارت راه و شهرسازی، مرتضی جعفری در واکنش به فضاسازی رسانه ای کنسرسیوم ایرانی «توسعه ریلی افغانستان» افزود: از سال گذشته و پس از بازدید معاون فنی راه آهن از خط ریلی افغانستان، به ذکر مستندات ایرادات گسترده خط به منظور بهره برداری تجاری به طرف مقابل اعلام و مقرر شد پس از رفع این ایرادات فنی و مهم در حوزه ایمنی قطار تجاری بهره برداری شود که تا کنون برطرف شدن این ایرادات به راه آهن اعلام نشده است.
وی بیان داشت: از سوی دیگر مشخص بود که رفع این ایرادات مهم توسط کنسرسیوم قابل اجرا نیست، زیرا نیاز به ماشین آلات تخصصی خط دارد که در اختیار هیچ کدام از این شرکت ها نیست و راه آهن بار ها به طرف افغانستانی اعلام کرده آمادگی این را دارد که با ارسال ماشین آلات تخصصی به خاک افغانستان این ایرادات را برطرف کند.
جعفری تاکید کرد: با این وجود، راه آهن موافقت کرد برای توسعه خط ریلی از «روزنک» به هرات، فقط قطار عملیاتی برای انتقال تراورس و بالاست به روزنک وارد افغانستان شود که به نظر می رسد کنسرسیوم از حُسن نیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده کرده و آخرین قطار عملیاتی که فرستاده شده را بدون هماهنگی و اطلاع راه آهن پس از تخلیه، به تعداد 10 واگن بارگیری کرده و پس از کار رسانه ای از روزنک راهی «شمتیغ» کردند.
معاون بهره برداری راه آهن گفت: پس از انتشار خبر حرکت قطار ترانزیتی از افغانستان و باتوجه به اینکه ما در مرز شمتیغ اساساً هیچ گونه ارتباط تلفنی و بیسیم و تلفن همراه نداریم، با «رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم و لوکوموتیوران قطار تماس گرفتم که آنها به دروغ اعلام کردند لکوموتیو به صورت منفصل به سمت ایران آمده و هیچ واگن بارداری لکوموتیو را همراهی نکرده است و با استناد به همین مورد اعلام شد که قطاری وارد کشور نشده است.
وی گفت: فردای همان روز برای اطمینان بیشتر یکی از ماموران راه آهن را به مرز شمتیغ فرستادیم که در بازدید میدانی مشخص شد که 10 واگن بارگیری شده به همراه لکوموتیو وارد شمتیغ شده اند و ازآنجاکه هیچ هماهنگی حتی با گمرک هم انجام نشده بود و هیچ نهاد مرتبطی در حوزه ترانزیت از ارسال این بار خبر نداشت، این بار در مرز متوقف شده بود که با موافقت و دستور مدیرعامل راه آهن تصمیم بر ارسال واگن ها اتخاذ شد که از همان روز تا الان کنسرسیوم هیچ اقدامی برای طی تشریفات گمرکی و ارسال این 10 واگن انجام نداده است.
جعفری با اشاره به 2 مرز ترانزیتی با افغانستان و مرز های ریلی با ترکیه و پاکستان، گفت: فعالان بخش خصوصی امروز ترانزیت خود را به صورت روزانه در این مرز ها انجام می دهند و هیچ مشکلی از طرف ما وجود ندارد؛ اما گویا کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» قصد انجام مقررات مرسوم در حوزه ترانزیت را ندارد و به همین دلیل تلاش می کند با دروغ پردازی های رسانه ای جو را تخریب و خارج از مقررات فعالیت کند که توصیه ما به طرف افغانستانی این است که کارشان را از طریق قانونی و بر اساس مقررات پیگیری کنند.
کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند"، کلیک کنید.